پارسوماش

آینده ازآن مردمانی است که گذشته ی خود را میشناسند

بابک خرمدین

بابک خرمدین

تولد و جوانی

بابک در روستای بلال‌آباد در حومه اردبیل به دنیا آمد. بنابر گفتهٔ واقد بن

عمروالتّمیمی (اولین کسی که زندگی بابک را به تحریر آورده است)، پدر بابک

مِرداس(در کتب مختلف نام های دیگری نیز ذکر شده) از اهالی تیسفون ،

پایتخت ساسانیان ، بود که به آذربایجان مهاجرت کرده بود. مادر او ماه‏رو نام

داشت که اهل آذربایجان بود.نام کتاب واقدبن عمروالتّمیمی اخبار بابک نام دارد

که اکنون در دست نیست.


در کتاب البدء والتاریخ که مأخوذ از کتاب اخبار بابک است آمده است که جاویدان

بن سُهْرَک (در تاریخ طبری و بعضی از کتاب های دیگر جاویدان بن سهل ثبت

شده است) یا شَهْرک (در التنبیه والاشراف) رئیس جاویدانیّه (از خرّمیان) در

مسیر بازگشت از زنجان در دهِ بلال آباد در منزل مادر بابک توقف می‌کند. به

سبب کاردانی بابک جاویدان از بابک خوشش می‌آید و با اجازه مادرش او را

همراه خود می‌برد و او را سرپرست اموال و املاک خود سازد.  مدتی پس از

آنکه بابک در خدمت جاویدان بسر می‌برد، جاویدان بر اثر زخمی از دنیا می‌رود.

در این کتاب نقل شده است که همسر جاویدان به سبب علاقه‌ای که به بابک

داشت به پیروان جاویدان اعلام می‌کند که روح جاویدان در بابک حلول یافته

است و او می‌بایست جانشین جاویدان باشد. با کمک زن جاویدان، بابک طیّ

تشریفاتی جانشین جاویدان و پیشوای خرّمیان می‌شود و بابک نیز آن زن را به

همسری خود در‌می آورد. این بخش از کتاب اخبار بابک را می‌توان درست

دانست. زیرا چنانکه منابع دیگر مانند مقدسی بیان می‌نمایند خرّمیان به تناسخ

اعتقاد داشتند و به «تغییر اسم و تبدیل جسم» قائل بودند.

قلعه بابک در قله کوه

جنبش خرمدینان

بابک مدتی پس از آنکه به جانشینی جاویدان درآمد، یعنی در سال ۱۹۵ هجری

خورشیدی، همزمان با خلافت مأمون خلیفه عباسی در شمال آرتاویل (اردبیل

کنونی) علیه عباسیون قیام کرد. او با همسایگان ارمنی خود متحد گردید و

توانست حمایت امپراتور بیزانس تئوفیلوس را بدست آورد. هدف نهایی بابک

اتحاد مجدد ایران و رهایی ایران از قید خلفای عباسی بود. بابک پیرو آیینی بود

که آمیخته‌ای از آیین زرتشتی و مزدکی بود. او و پیروان او معتقد بودند که

ابومسلم نمرده است و او منجی است که روزی دوباره بازخواهد گشت و

عدالت را در جهان برقرار خواهد کرد. قیام بابک نزدیک به بیست سال طول

کشید. بابک زمانی شکست خورد که متحد پیشین او افشین به او خیانت کرد. با

شکست بابک و دستگیری او بسیاری از خرمدینان به امپراتوری بیزانس پناهنده

شدند و پیروان او بعدها در سایر مذاهب اسلامی حل گردیدند و می‌توان گفت

که قیام خرم‌دینان عملاً آخرین جنبش بزرگ و سازمان یافته احیای دینی ایران

پیش از اسلام بود.

مرگ

او در هفتم ژانویه سال۸۳۸ میلادی برابر با ۶ صفر ۲۲۳ هجری قمری

(۱۷ دی ۲۱۶ هجری خورشیدی)، به‌دستور معتصم بالله کشته‌شد. ابتدا دست و

پای وی را به‌تدریج قطع کردند. سپس جنازه مثله شده اش را در شهر سامرا بر

سر دار کشیدند. بر طبق بعضی منابع سر او را بعداً برای نمایش در شهرهای

دیگر و خراسان گرداندند. بابک در همان محلی به دار آویخته شد که دیگر قیام

کننده ضد عباسی، مازیار، شاهزاده طبری بعدها به بدستور خلیفه عباسی به

دار آویخته شد. بعضی منابع مانند خواجه نظام الملک طوسی در کتاب

سیاست‌نامه نقل می‌کنند که در هنگامی که دست اول بابک را می‌بریدند. بابک

صورتش را با دست دیگرش به خون آلوده می‌کرد. وقتی معتصم علت آنرا

پرسید. بابک پاسخ داد که چون خونریزی باعث رنگ پریدگی صورت می‌شود من

صورتم را خونین می‌کنم که کسی گمان نکند که بابک ترسی به دل راه داده

است. امروزه برخی از مردم آذربایجان به اشتباه ایشان را به عنوان نماد بزرگ

ترک های آذربایجانی می دانند و نماد بزرگ گروهک پانتورکیسم در آذربایجان

هست.

 

بابک خرمدین

مقام:

رهبر انقلابی جنبش سرخ جامگان

ومبارزه بر ضد اشغالگری اعراب پس از حمله اعراب به ایران

تبار: ایرانی
والدین:  مادر:ماه رو  پدر:مرداس
زاد روز:
174 یا 177 هجری خورشیدی
درگذشت :   
17 دی 216 هجری خورشیدی
دین :

خرمیه و مزدکیسم

  
نویسنده : Majid Hoseini ; ساعت ٧:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۳٠
تگ ها :

بزرگداشت حکیم عمر خیام

 

زندگینامه

img/daneshnameh_up/7/77/khayam-neyshabor.gif



در کـــارگــه کـــوزه گری رفـــــتم دوش
دیــــدم دو هـــزار کـــوزه گویا و خموش
ناگاه یکـــی کوزه بـــر آورد خـــــــروش
کــو کوزه گر و کوزه خر و کوزه فروش


امام غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری یکی از حکما و ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است. سال ولادت او دقیقاً مشخص نیست. او در شهر نیشابور به دنیا آمد. به این علت به او خیام می گفتند که پدرش به شغل خیمه دوزی مشغول بوده است.

او از بزرگترین دانشمندان عصر خود به حساب می آمد و دارای هوشی فوق العاده بوده و حافظه ای نیرومند و قوی داشت. در دوران جوانی خود به فراگیری علم و دانش پرداخته به طوری که در فلسفه، نجوم و ریاضی به مقامات بلندی رسید و در علم طب نیز مهارت داشته به طوری که گفته شده او سلطان سنجر را که در زمان کودکی به مرض آبله گرفتار شده بود معالجه کرد.

او به دو زبان فارسی و عربی نیز شعر می سرود و در علوم مختلف کتابهای با ارزشی نوشته است. خیام در زمان خود دارای مقام و شهرت بوده است و معاصران او همه وی را به لقبهای بزرگی مانند امام، فیلسوف و حجة الحق ستوده اند. او در زمان دولت سلجوقیان زندگی می کرد که قلمرو حکومت آنان از خراسان گرفته تا کرمان، ری، آذربایجان و کشورهای روم، عراق و یمن و فارس را شامل می شد.

خیام معاصر با حکومت آلپ ارسلان و ملکشاه سلجوقی بود. در زمان حیات خیام حوادث مهمی به وقوع پیوست از جمله جنگهای صلیبی، سقوط دولت آل بویه، قیام دولت آل سلجوقی و... . خیام بیشتر عمر خود را در شهر نیشابور گذراند ودر طی دوران حیات خود فقط دو بار از نیشابور خارج شد سفر اول برای انجام دادن مراسم حج و سفر دوم به شهر ری و بخارا بوده است. خیام در علم نجوم مهارتی تمام داشت به طوری که گروهی از منجمین که با او معاصر بودند در بنای ساختن رصد خانه سلطان ملکشاه سلجوقی همکاری کردند و همچنین به درخواست سلطان ملکشاه سلجوقی تصمیم به اصلاح تقویم گرفت که به تقویم جلالی معروف است. خیام در دوران زندگی خود از جهت علمی و فلسفی به معروفیت رسید و مورد احترام علما و فیلسوفان زمان خود بود.

شهرت او گرچه بیشتر به شاعری است اما در واقع خیام فیلسوف و ریاضی دانی بود که به آثار ابوعلی سیناپرداخت و یکی از خطبه های معروف او را در باب یکتایی خداوند به فارسی ترجمه کرد. اولین اشاره ای که به شعر خیام شده، صدسال پس از مرگ اوست.
نوشته اند:که خیام را به تدریس و نوشتن کتاب رغبت چندانی نبود. شاید به دلیل آنکه شاگردان هوشمند برگزیده ای پیرامون خود نمی یافت و چه بسا از آن جهت که اوضاع روزگار خود را، که مقارن حکومت سلجوقیان و مخالفت شدید با فلسفه و زمان رونق بازار بحث ها و جدل های فقیهان و ظاهربینان بود، شایسته ابراز اندیشه های آزاد و بلند نمی دید. با این همه، از او نوشته های بسیار برجای مانده که در قرون وسطی به لاتین ترجمه شد و مورد توجه اروپائیان قرار گرفت.

رساله وی در جبر و مقابله و رساله ای دیگر، که در آن به طرح و پاسخگویی به مشکلات هندسه اقلیدس پرداخته، از جمله مشهورترین آثار ریاضی اوست.

خیام منجم بود و تقویم امروز ایرانی، حاصل محاسباتی است که او و عده ای از دانشمندانی دیگر، در زمان جلال الدین ملک شاه سلجوقی انجام دادند و به نام وی تقویم جلالی خوانده می شود. خیام در باب چگونگی محاسبات نجومی خود رساله ای نیز نوشته است. وی علاوه بر ریاضی و نجوم، متبحر در فلسفه، تاریخ جهان،زبانشناسی و فقه نیز بود. علوم و فلسفه یونان را تدریس می کرد و دانشجویان را به ورزش جسمانی و پرورش نفس تشویق می کرد. از همین رو، بسیاری از صوفیان و عارفان زمان، او را به خود نزدیک می یافته اند.

بنا به روایتی خیام سفرهایی به سمرقند و بلخ و هرات و اصفهان کرد و همه جا با روشنی تمام در باب حیرت و سرگشتگی فلسفی خویش سخن می گفت و معتقدات دینی را مورد تردید قرار می داد. رساله ای در کیفیت معراج، رساله دیگر درباره علوم طبیعی و کتاب های بسیار به زبان های فارسی و عربی حاصل زندگی نسبتا طولانی اوست.

از آثار معروف فارسی منسوب به عمر خیام، رساله نوروز نامه است که با نثری ساده و شیوا، پیدایی نوروز و آداب برگزاری آن را در دربار ساسانیان بازگو نموده. او در این رساله با شیفتگی تمام درباره آیین جهانداری شاهنشاهان کهن ایرانی و پیشه ها و دانش هایی که مورد توجه آنان بوده سخن رانده و تنی چند از شاهان داستانی و تاریخی ایران را شناسانده است.

ویژگیهای شعر خیام


شعر خیام، در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و بدون هنرنمایی های فضل فروشانه و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است. تعداد واقعی رباعیات خیام را حدود هفتاد دانسته اند، حال آن که بیش از چند هزار رباعی به او نسبت داده می شود. در دنیای ادب و هنر بیرون از مرزها، خاصه در جهان انگلیسی زبان، خیام معروف ترین شاعر ایرانی است که شهرتش از محافل علمی و ادبی بسیار فراتر رفته است. این شهرت مرهون ترجمه رباعیات او به وسیله ادوارد فیتز جرالد شاعر انگلیسی است. اوست، که در قرن نوزدهم میلادی، افکار بزرگ فیلسوف و شاعر را به جهانیان شناساند و موجب توجه همگان به این اعجوبه علم و هنر گردید.

در حدود دوازده اثر از خیام در علم و فلسفه به جای مانده است، اما همین آثار اندک، وی را در سراسر جهان به شهرت رسانده است. از مهمترین آنها" کتاب جبر" اوست که بهترین اثر در نوع خود در ریاضیات است. از دیگر آثار او می توان به رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس، رساله فی ابراهین علی المسائل الجبر و المقابله (جبر خیام)، میزان الحکم، رساله الکون و التکلیف، الجواب عم ثلاث مسائل اضیاء العقلی، رساله فی الوجود، رساله فی کلیه الوجود، نوروزنامه و کتاب الزیج الملکشاهی که به رومی نیز ترجمه شده ، اشاره کرد.

تصویر


اشعار خیام بیشتر به زبان پارسی و تازی هستند مضمون عمده رباعیات خیام شک و حیرت، توجه به مرگ و فنا و تذکر در مورد مغتنم شمردن عمر آدمی است.

سرانجام شاعر بزرگ در سال 517 ﻫ . ق در شهر نیشابور دارفانی را وداع گفت.

او قبل از مرگ خود محل آرامگاه خود را پبش بینی کرده بود که نظامی عروضی در ملاقاتی که با وی داشته این پیش بینی را اینطور بیان کرده : "گور من در موضعی باشد که هر بهاری شمال بر من گل افشان می کند ." نظامی عروضی بعد از چهار سال که از وفات خیام می گذشت به شهر نیشابور رفته و به زیارت مرقد این شاعر بزرگ رفته و با کمال تعجب دید که قبر او درست در همان جایی است که او گفته بود.

ویژگی سخن

خیام در زمینه ادبیات و شعر، بیشترین معروفیت را در رباعیات به دست آورده چون رباعیات او بسیار ساده و بی آلایش و دور از تکلف و تصنع نوع زبان شعری است در عین اینکه شامل فصاحت و بلاغت است دارای معانی عالی و استوار است. خیام در این رباعیها افکار فلسفی خود را به زیباترین شکل بیان می کند و این رباعیها را غالباً در دنبال تفکرات فلسفی خود سروده و به همین علت است که خیام در زمان خود شهرتی در شاعری نداشته و بیشتر به عنوان حکیم و فیلسوف معروف بوده اما بعدها که رباعیهای لطیف و فیلسوفانه او مشهود شد نام او در شمار شاعرانی قرار گرفت که شهرت جهانی پیدا کردند. خصوصیات دیگری که در اشعار خیام نمودار است این است که سخنش در کمال متانت و سنگینی است.

اهل شوخی و مزاح نیست، با کسی کار ندارد چون او حکیمی است متفکر، دنبال سخنوری نیست و هنگامی که در اشعارش دقت می کنیم متوجه می شویم که افکار شعری او بر دو یا سه موضوع بیشتر نیست: یادآوری مرگ، تأسف بر ناپایدار بودن زندگی و بی اعتباری روزگار. از میان شعرای بزرگ ایران کمتر کسی به اندازه خیام است که شهرت جهانی داشته باشد چون اشعار او به زبانهای مختلف ترجمه شده است.

گزیده ای از اشعار

ابر آمد و باز بر سر سبزه گزیست
بی باده گلرنگ نمی باید زیست
این سبزه که امروز تماشاگه ماست
تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست

  •  
    •  
بر چهره گل نسیم نوروز خوش است
در صحن چمن روی دل افروز خوش است
از دی که گذشت هر چه گویی خوش نیست
خوش باش و ز دی مگو که امروز خوش است

  •  
    •  
می نوش که عمر جاودانی این است
خود حاصل از ایام جوانی این است
هنگام گل و باده و یاران سر مست
خوش باش دمی که زندگانی این است
  •  
    •  
بر شاخ امید اگر بری یافتمی
هم رشته خویش را سری یافتمی
تا چند ز تنگنای زندان وجود
ای کاش سوی عدم دری یافتمی

  •  
    •  



تصویر
از جمله رفتگان این راه دراز
باز آمده ای کو که به ما گوید راز
هان بر سر این دو راهه آز و نیاز
چیزی نگذاری که نمی آیی باز

  •  
    •  
ای دل! غم این جهان فرسوده مخور
بیهوده نه ای غمان بیهوده مخور
چون بوده گذشت و نیست نابوده پدید
خوش باش غم بوده و نابوده مخور

  •  
    •  
در دایره ای که آمدن ،رفتن ماست
آن را نه بدایت نه نهایت پیداست
کس می نزند دمی در این عالم راست
کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست

  •  
    •  
این یک دو سه روزه نوبت عمر گذشت
چون آب به جویبار و چون باد به دشت
هرگز غم ایام مرا یاد نگشت
روزی که نیامدست و روزی که گذشت


معرفی آثار

آنچه که از آثار خیام وجود دارد یا تاریخ نویسان وجود آنها را ذکر کرده اند رساله ها و مقالاتی است که او در علوم مختلف نوشته است که عبارتند از:
1- رساله ای در جبر و مقابله
2- رساله ای در شرح اصول اقلیدس
3- زیج ملکشاهی یا زیج جلالی
4- رساله ای در طبیعیات
5- رساله در وجود
6- رساله فلسفی که در آن از حکمت الهی در آفرینش عالم و تکالیف مردم و عبادات بحث می کند.
7- رساله ای در اختلاف فصول و اقالیم
8- نوروز نامه که درباره رسوم و اعیاد ایرانیان به ویژه تاریخ و آداب ایرانیان در روز عید نوروز است.
9- دیوان رباعیات
10_ رساله فی براهین الجبر و المقابله
11_ رساله تکلیف
12-رساله ای در شرح مشکلات کتاب مصادرات اقلیدس
13_رساله روضه القلوب
14_رساله ضیاء العلی
15_رساله میزان الحکمه
16_رساله ای در صورت و تضاد
17_ترجمه خطبه ابن سینا
18_رساله مشکلات ایجاب
11_رساله ای در بیان زیگ ملک شاهی
12_رساله نضام الملک در بیان حکومت
13_رساله لوازم الا کمنه
14_اشعار عربی خیام
15_عیون الحکمه
16_رساله معراجیه
17_رساله در علم کلیات
20_رساله در تحقیق معنی وجود
21_رساله ای در صحت طرق هندسی برای استخراج جذر و کعب

  
نویسنده : Majid Hoseini ; ساعت ٦:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢۸
تگ ها :

تخت جمشید

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com


فیلسوف آلمانی فردریک هگل می گوید :

"اساس توسعه جوامع انسانی با تاریخ ایران آغاز می شود، و این نقطه ی سرآغاز تاریخ جهان است."


تخت جمشید (Takht -e- Jamshid) نام محلی است که پایتخت داریوش بزرگ

است؛ که از لحاظ وسعت، عظمت و شکوه، مهمترین مجموعه باستانی

هخامنشی در ایران است. این مجموعه بی نظیر در دامنه کوه رحمت (کوه

مهر)، در مقابل جلگه مرودشت و 55 کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد.

یونانیان و به تبع آنها اروپائیان، گاهی آنرا "پرسه پلیس"، "پرسَپُلیس" (با کسر

"پ" اول، فتح "سین" اول و ضم "پ" دوم) یا "پرسپولیس" (persepolis) می

خوانند؛ اما نام تاریخی آن که در کتیبه های کاخ ها ثبت شده پارسَه (parsa) به

معنای شهر مردمان پارسی است.

 

 

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

مجموعه تخت جمشید یا پرسپولیس که روزگاری به ثروتمند ترین شهر روی

زمین مشهور بود، مظهر نبوغ هنرمندان ‏عصر هخامنشی و پایتخت تشریفاتی

بزرگترین امپراطوری باستان است. داریوش این شهر را در سال 519 قبل از

میلاد تاسیس کرد تا این شهر باشکوه ترین پایتخت هخامنشی در میان چهار

پایتخت شوش، اکباتان، بابل و پرسپولیس باشد که به طور حساب شده در

مناطق مختلف برپا شده بودند تا در اداره این امپراطوری گسترده به پادشاهان

هخامنشی کمک کنند.

پرسپولیس(شهر پارسی) واقع در 70 کیلومتری شمال شرقی شیراز امروز در

جنوب استان فارس، توسط داریوش اول و جانشینانش طی 50 سال ساخته

شد. این مجموعه به وسعتی به مساحت 125.000 مترمربع به خاطر داشتن

کتیبه های حیرت انگیز سنگی، معماری بی همتا و ستون های چوبی ساخته

شده از سروهای لبنانی و درختان ساج هندی در نوع خود بی نظیر است. در

میان سنگها از هیچ گونه ملاتی استفاده نشده اما در بعضی نقاط، سنگها را با

بست های آهنی به نام دم چلچله ای به هم اتصال داده اند و از چفت هایی

سربی استفاده کرده اند. آثار تاریخی به جای مانده در آن، از باشکوه ترین

مجموعه های تاریخ ایران و جهان است. این بنا در زمان داریوش اول از

پادشاهان هخامنشی در سال 518 قبل از میلاد به قصد ایجاد پایتختی آئینی در

جلگه مرودشت، بر دامنه کوه مقدس رحمت (کوه مهر) بنیان نهاده شد و

ساخت آن جمعا حدود 120 سال به طول انجامید.


گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com
 

در آن زمان هر سال در تاریخ 21 مارس(اول فروردین) نمایندگان قلمروهای

مختلف تحت کنترل داریوش به پرسپولیس می آمدند تا نوروز را جشن بگیرند و

بهترین هدایا را برای پادشاه می آوردند. حکاکی های پرسپولیس بیانگر حضور

باختری ها، بابلی ها، فینیقیه ای ها، اتیوپیوئی ها و افغانی ها با هدایای

گرانبهایی مانند طلا و عاج است.

هیئت نمایندگان به رهبری یکی از رجال ایرانی یا مادی از پله های دو طرفه ای

بالا می رفتند که انتهایش در مقابل دروازه ملل قرار می گرفت. پس از عبور از

این پله ها آنها به یک مجموعه تشریفاتی باشکوه می رسیدند. در دو سوی

دروازه ملل پیکره دو گاونر سنگی که نماد نگهبانی هستند، وجود داشت.

دروازه ملل یک تالار بزرگ با 4ستون دارد. در ورودی های شرقی و غربی پیکره

های شیر با سر انسان وجود دارد که نام خشایارشاه به سه زبان روی آنها حک

شده است.

رجال حکومتی پس از ورود به تالار بزرگ روی نیمکتهای مرمری سیاه می

نشستند تا به نوبت به پادشاه ادای احترام کنند. پس از عبور مقامات نظامی از

در شرقی به سمت کاخ صدستون، ماموران هدیه به دست، به سمت قصر

آپادانا هدایت می شدند. آپادانا، ساخته شده توسط داریوش کبیر، مجلل ترین

کاخ پرسپولیس می باشد. این قصر دارای یک تالار مدور است با 72ستون 20

متری که 13امین ستون هنوز هم پابرجاست.


گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com
 

تالار حضار با فرشهای چندرنگی پوشیده و دیوارهای آن با کاشی های زیبا و

دیگر تزئینات آراسته شده بوده است. در سه سوی قصر ایوان مثلث شکل با دو

ردیف ستون شش ایی ساخته شده است.

تالار تاج گذاری یا قصر صدستون توسط خشایار شاه پایه گذاری و توسط اردشیر

اول به اتمام رسید. ستونهای این قصر از مرمر سیاه با سرستونهای شکل گاو

نر ساخته شده است. این بنا هشت راهروی سنگی با تصاویر تاج و پادشاه

دارد. این قصر با مساحت 4600 مترمربع بزرگترین بنا در این مجموعه بوده و

صدها نظامی را در خود جای می داده است.


گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com
 

قصر تریپلون یا تالار مشورت توسط پادشاهان هخامنشی برای تشکیل جلسات

مشورتی بین رجال عالی رتبه ایرانی و مادی و دیگر مقامات مورد استفاده قرار

 می گرفته است. نقوش بر جای مانده روی دیوارها حاکی از اجرای مراسم

نوروز است؛ مردانی دیده میشوند که دست در دست یکدیگر در حال صحبتند و

دیگران در حال حمل گل و شکوفه و چیزهای گرد به شکل سیب یا تخم مرغ

رنگی هستند.

گنجینه امپراطوری از اولین بناهای ساخته شده در پرسپولیس است که تاریخ

دانان از آن به عنوان شهر جواهرات یاد می کنند. بخش اعظم بنا در حمله

اسکندر در سال330 قبل از میلاد تخریب و جواهرات آن چپاول شد و آثار دو قرن

تمدن و شکوه از بین رفت.

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

در میان اشیای کشف شده تعدادی لوح وجود دارد که اطلاعات ارزشمندی

درباره کارگران پرسپولیس می دهد. این کتیبه های ایلامی بیانگر آن است که

کارگران پرسپولیس برده نبوده و در مقابل کار حقوق دریافت می کرده اند. آنها

همچنین نشان می دهند که کارگران پرسپولیس ناظران زن داشته اند و گاهی

حقوق آنها دوبرابر مردان بوده و مرخصی های زایمان داشته اند. با کشف الواح

گلی تخت جمشید شهرت نابجایی را که می گفتند قصرهای تخت جمشید مانند

اهرام مصر با ظلم و جور و بیگاری گرفتن رعایا ساخته شده باطل گشت. زیرا

این اسناد حکایت از آن دارد که به تمام کارگران این قصرها، اعم از عمله، بنا،

نجار، سنگتراش، معمار و مهندس مزد می دادند و هر کدام از این الواح، سند

هزینه یک یا چند نفر است. کارگرانی که در بنای تخت جمشید دست اندرکار

بودند؛ از ملتهای مختلف، چون ایرانی، بابلی، مصری، یونانی، عیلامی و آشوری

تشکیل می شدند که همه آنان رعیت دولت شاهنشاهی ایران به شمار می

رفتند. گذشته از مردان، زنان و دختران نیز به کار گل مشغول بودند. مزدی که

به کارگران می دادند غالبا جنسی بود نه نقدی، که آنرا با یک واحــد پـول بابلی

به نام "شکــل" سنجیده و برابر آن را به جنس پرداخت می کردند. اجناسی را

که بیشتر به کارگران می دادند و مزد آن محسوب می شد عبارت بود از: گندم و

گوشت.


گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com
 

داریوش، تاچارا یا تالار آیینه را به عنوان قصر خصوصی خود ساخت. این تالار با

سنگهای صیقلی پوشیده شده بوده که در اثر تابش نور از پنجره ها تصویری

منعکس می شده است. هدیش قصر اختصاصی خشایار شاه بوده است. این

کاخ با مساحت 2،250 مترمربع اولین مکانی بود که اسکندر به آتش کشید. در

قسمت جنوبی هدیش، کاخ ملکه بوده که زنان سلطنتی آنجا مستقر بودند.


گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com
 

مجموعه تخت جمشید شامل هفت کاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلکانها،‌

ستونها، ‌و دو آرامگاه سنگی است و جمعا بیش از سه هزار نقش برجسته در

ساختمان ها و مقبره های تخت جمشید وجود دارد که به طرز خارق العاده ای

هماهنگ می باشند. از آنچه امروز از تخت جمشید بر جای مانده؛ تنها می توان

تصویر مبهمی از شکوه و عظمت کاخها در ذهن مجسم کرد. با این همه می

توان به مدد یک نقشه تاریخی که جزئیات معماری ساختمان کاخها در آن آمده

باشد و اندکی بهره گیری از قوه تخیل، به اهمیت و بزرگی این کاخها پی برد.

نکته ای که سخت غیر قابل باور می نماید این واقعیت است که بخش هایی از

این مجموعه عظیم و ارزشمند هزاران سال زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در

حدود 70 سال قبل کشف شد که همین آثار ارزشمند ویژگی های کلی ایرانیان

خردمند و اصیل را بازگو می کنند.

گروه اینترنتی ایــــران سان | www.Fun-Groups.Com

در تصاویر حکاکی شده بر سنگهای تخت جمشید هیچکس عصبانی نیست

هیچکس سوار بر اسب نیست

هیچکس را در حال تعظیم نمی بینید

و در بین این صدها پیکر تراشیده شده حتی یک تصویر برهنه وجود ندارد


این ادب اصیل ما ایرانیان است:

نجابت

قدرت

احترام

ایمان

مهربانی

خوشرویی


هموطن ایرانی، ایرانی اصیل بمان و برقرار باش

  
نویسنده : Majid Hoseini ; ساعت ٦:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :